čtvrtek 28. března 2013

Re ~ Kytice

Děkuji nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.

Autor: Karel Jaromír Erben
Vydání: Fragment, 2010
Počet stran: 152
Zakoupit můžete zde.



Anotace
Sbírka baladických básní K. J. Erbena právem patří mezi klasická díla české literatury. Nejznámější a nejoblíbenější soubor básní začal autor psát již jako student. Jeho balady jsou inspirované slovanskými i jinými pověstmi a vyznačují se dějově dramatickým spádem. Promítají se do nich rovněž představy autora o vztazích mezi lidmi a přírodou a mezi lidmi navzájem.


~~~~~~~~~~~~~~~ 

Jak jsme se již dozvěděli z anotace, jde o sbírku básní, kterou určitě všichni známe.
Já osobně básničky moc nemusím. Ne všem rozumím, ale tuhle knížku mám ráda a četla se mi bez problému.  Najde se asi pár slov, které nejsou zcela obvyklé v dnešní češtině a ne všichni jim budou rozumět, ale v souvislosti se zbylým textem pochopíte všechno. Myslím že tyhle básně pochopí každý.
O ději se tu moc povídat nedá. Všechny básně jsou na posledních stránkách popsány a dovysvětleny, či dále rozvedeny. Dá se říct, že spousta básní jsou vlastně pověsti ve verších. Proto se hned zaměříme na obálku. Přebal i obálka jsou téměř stejné, akorát obal je doplněný o strukturu pomačkaného papíru nebo tak něco. Všechny básně jsou ozdobeny kytičkami jak můžete vidět na vedlejší fotografii.-->

Mě osobně se líbí báseň Polednice. Jakou malou mě polednicí strašili, abych už šla večer domů nebo že mě sebere. Nevím jak to bylo u vás, zde chodila polednice v 7, později v 8 hodin večer.To jsem odbočila od tématu, zpět k básni. O čem tato báseň vypráví? Matka vařila v poledne oběd a dítě stále plakalo. Dala mu hračky ale dítě je zahodilo do kouta. Matka na dítě křičí že na něj polednici zavolá aby bylo hodné. Ale ani to nepomohlo. V tom přijde malá, stará, žena s hůlkou v křivých hnátech, s hlasem podobným vichřici - Polednice. Matka popadne dítě do náruče, tiskne jej k sobě a odprošuje Polednici. Najednou přišel domů táta dítěte a našel ženu ve mdlobách s dítětem v náručí. Matku se otci podařilo vzkřísit, ale dítě matka udusila tím jak ho k sobě strachem tiskla.

Kniha je také ve filmovém zpracování, ale myslím že tam nejsou všechny básně. Já jsem chtěla knihu hlavně kvůli povinné četbě k maturitě. I tak se mi líbila. Body srážím jenom a pouze z toho důvodu, že nějak neprahnu po čtení básní.


8 z 10 bodů

Zdroje
Obálka: Fragment
Obrázky: Vlastní fotografie

2 komentáře:

  1. Tak v Kytici jsem si vyloženě zase lebedila já. A díky za připomenutí, že bych ji taky mohla někdy znovu otevřít. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě se jako líbila, ale jak říkám, Básně nemám zrovna v oblibě=) Není zač ;)

      Vymazat

Děkuji za komentář =)